2011. okt. 30.

Ha ősz, akkor átültetés, és nagytakarítás!

Végre!! Két szabadnap egymás után, rengeteg idő a kertre! Átültetés és nagytakarítás, ez volt a mai szlogen. Kora reggel elkezdtem a munkálatokat, volt bőven tennivaló! Az első feladat volt, hogy a loncot levágtam, és kiástam a tövét az oszlop elől. Nagy munka volt, rengeteg szeméttel járt.  Mit ad isten, épp mára kinyílt 1 virág a klemátiszon, mintha tudta volna a "bokor" hogy ma készül valami. Ennek ellenére kénytelen voltam levágni mindent. A klemátisz és a lonc gyökere nagyon összefonódott, épp csak 2 kis darabot sikerült megmentenem a Rouge Cardinal klemátiszból, visszaültettem, remélem, hogy sikerül túlélnie a procedúrát.






A lonc után a rózsák következtek. Pontosabban csak 1 rózsa. A szomszéd nénitől átlógó vadrózsa. Az elmúlt 2 évben  nagyon sokat nőtt,  kb 4 méter magas volt már, muszáj voltam alaposan visszavágni, mert  a sok szél mindig erre borította, és  már-már a földet érte  néhány ág, az árnyéki ágyásra mintegy kupola borult a nagy növénytömeg. Most aztán kapnak fényt és levegőt  dögivel a hosták, és a páfrányok is....
Elég nagy halom növényanyagot metszettem le, és persze múlt héten volt a faluban a lomtalanítás, és az őszi hulladékok elszállítása, így ezt most külön el kellett szállíttatni.

Átültettem a kis olasznádat, mekkora  gyökere volt, nemsemmi. Egy hatalmas nagy, friss hajtáskezdemény -rügy- is volt rajta. Jövőre, ha szépen kihajt egyből egy  elég vastag "ággal" fog indítani.
A helyére jó lenne még idén, jobban mondva a következő 1-2 hétbe  találni valami szép kis rózsát, mert most egy nagy lyuk tátong kis rózsabokrok között, bár anya szerint talán hagynunk kéne, mert jövőre szeretnénk egy nagy fedett, szilárd aljú kifutót a kutyusoknak, így esős időben is ki tudnánk őket engedni az udvarra, anélkül hogy bőrig áznának, és pont ez a terület lenne a legoptimálisabb, így ha a terv valósággá válik a rózsáknak költözniük kell.



A nád után megmetszettem az almafát.

Nehéz szívvel, de lemetszettem a leandereimet is! :( Olyan hosszú ágai voltak, amiknek semmi tartása nem volt borultak jobbra - balra, ezért úgy döntöttem, hogy visszametszem őket. Remélem tavasszal új erővel kezdenek hajtani, mindenesetre mindenképp át kell őket ültetnem! Egyenlőre még kint vannak a falhoz húzva, de hamarosan mindenkit be kell költöztetnem!

Olyan honlapot találtam valamelyk este, amitől elállt a lélegzetem. Egy németországi kertről van szó, ahol  banánok tömkelege látható. Fantasztikus méretek, hihetetlen hangulat. Az ott látottak alapján döntöttem úgy, hogy a télálló banán egyik hajtását felástam, és cserépben teleltetem ki. Ha sikerül, akkor jövőre beszerzek még néhány  banán félét....
***ITT***   az oldal, ami alapján döntöttem.

Most így néz ki a kert.  Miután minden "szemetelős" munkával végeztem fűnyíróval végigmentem a kerten, így az összes falevéltől megszabadultam, de a fű is sokkal rendezettebb lett. Annyival másabb az összkép most, hogy a lonc eltűnt. Kicsit üresnek hat így.  
 
Tennivalóim listája még erre a szezonra
  •  nemsokára  érkezik egy jó nagy halom érett marhatrágya egy közeli tanyáról, minden növény köré ki kell majd szórnom
  • a díszfüveket össze kell kötni télire, természetesen az olasz nádak is idetartoznak
  • minden növényt behordani a teleltetőbe, de....
  • először is rendet kell tennem a teleltetőbe (melléképület), hogy minden növény beférjen
  • elő akarom készíteni az összes virágmagomat, és a kis ültetőpitliket, hogy ne januárba kellejen ezzel foglalatoskodni, hanem akkor már csak  a megvetéssel  keljen foglalkozni
  • az előkertben még semmit sem csináltam, ott is van még munka bőven: száraz virágok lemetszése, szedermetszés, trágyázás
  • a banán takarásának váza már áll, mint a képeken is látni, de még csak az keret van meg, és a nádfonat körbe, fel kell töltenem forgáccsal vagy szalmával, és fóliával betakarni
A végére egy kis off, de olyan cuki, látnotok kell a kis "segédemet". Ő még igen aktív, míg a másik kis "inasom" már kevésbé...

persze ő is elfáradt a végére.....

4 megjegyzés:

  1. Sok munkával végeztél. Ügyes vagy! Drukkolok a klematisznak.
    A kutyus! Teljesen oda vagyok érte. Nagyon aranyos, első látásra levett a lábamról.:)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Meli! Hát igen, ez a kis majom mindenkit levesz a lábáról, pedig képzeld, tegnap frissen elültetett banánt tövestől kiszedte a cserépből, és mind megette!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Melinda!

    Nem találom az Eden rose-os kommentedet, ezért ide válaszolok! Az én Edenem futó!!! Ne ijedj meg, van belőle bokorrózsa is, itt pár házzal arrébb is bokorrózsa van belőle....

    VálaszTörlés
  4. Köszi Tomi, akkor most egy gondolattal kevesebb, amiért izgulhatok.:)
    Remélem Kutymorgónak nem fájdult meg a hasa.

    VálaszTörlés